laupäev, 7. veebruar 2009

Viini saiad?

Nende saiakeste tegemisõpetusi sai ka igalt poolt otsitud, leidsin 4 varianti, mis olid väga sarnased. Kui ma algselt arvasin, et tegemist on pärmi-lehttaignaga, siis selle taigna tegemine erines minu läbi tehtud pärmi-lehttaignast oluliselt, kuna seda tainast ei kergitatud soojas ja ka pärmitaigna koostisained pidid külmad olema. Aga võib-olla on see üks pärmi-lehhtaigna liik või tegemise variant, raamatus nimetati seda viini saia taignaks.

Tegin retsepti järgi, mis oli raamatus " Täielik kokaraamat".



Ma olin tegelikult neid valmis saiakesi nähes pettunud, võib-olla on selles süüdi mingid nostalgilised mälestused. Mul ei õnnestunud praegu internetist leida viini saiade pilti, aastaid tagasi sain kunagi Fazeri viini saiu, kuna ma rohkem peale seda pole neid saanud, on need viini saiad minu jaoks need tõelised. Minu tehtud saiad erinevad neist nagu öö ja päev. Praegu kahjuks Fazer enam selliseid saiakesi ei tooda ja seega ei saa ma oma mälu värskendada ja üle vaadata, millised nad olid, kuid ma mäletan, et need olid ümmargused, väga õhulised saiad, mille keskel oli keedukreemi taoline kreem. Mälu järgi arvan, et need olid tehtud päris lehttaignast. Võib-olla ei pea viini saiad sellised olema nagu olid Fazeri omad, ma ei tea.
Ka kuju osas oli mul probleeme. Ühes raamatus olid need ümbriku kujulised, teises kolmnurksed, kolmandas ei olnudki kirjas, millised välja näevad. Ajakirjas "Oma Maitse" olid keerutatud äärega. Mina püüdsin teha katse meetodil selliseid nagu ma mäletasin, sellised nad muidugi ei tulnud, aga vähemalt olid ümara kujuga.
Tainas mul külmkapis üldiselt ei kerkinud. Ma arvan, et viga võis ka selles olla, et ma ei katnud külmkappi pannes saiakesi kilega. Mitte üheski retseptis, ei olnud kirjas, et peaks kinni katma ja nii ma läksin kergema vastupanu teed, kuid tainas kuivas külmkapis pealt kõvaks ja ma arvan, et seetõttu ka ei kerkinud. Ja teisest küljest, kuidas saakski kerkimise protsess alata kui ei ole pärmile vajalikku temperatuuri. Isegi kui pärmitainast hiljem külmkapis edasi kergitada, peaks minu arusaamise järgi alguses looma ikkagi pärmile tingimused kergitamiseks, seega peaks ju alguses komponendid soojad olema., et üldse protsess algaks.
Mu jutust võib välja lugeda pettumuse noote.
Pikk eellugu räägitud.
Retseptis oli kirjas, et viini saiakesi saab teha ainult jahedas köögis, suvel polevat peaaegu võimalik.
Tainas:
50 g pärmi
2,5 dl piima
0,5 tl soola
2 spl suhkrut
1 muna
7 dl jahu
300 g margariini (retseptis oli 250-300 g)
Lahusta pärm külmas piimas, lisa sool, suhkur, lahtiklopitud muna, lisa jahu, sega, sõtkuda pole vaja. Tõsta tainas jahusele rullimisalusele, rulli laiali, jaota 2/3 osale külma margariini tükid, jättes 2 cm laiuselt äärtest tühjaks.
Mul olid jäänud ka väiksemad võitükid mingist küpsetamisest järgi ja nii tulid mul ebakorrapärase kujuga margariini-võiviilud. Raamatus öeldi, et margariiniga tulevad kihilisemad saiad kui võiga, minul oli pooleks võid ja margariini.
Nüüd paki tainas kolmeks kokku, alustades ilma võita taignaosast, tõsta enne ka taignaääred paari sentimeetri ulatuses margariini viiludele, et vahelt välja ei tuleks.
Keera kolmeks kokku pandud tainas teistpidi, et mahuks rullida.
Nüüd ma märgin järgnevad tegevused, mis korduvad, tähtedega, et oleks lihtsam jälgida.
A. rulli ettevaatlikult taignarulliga vajutades laiali,
B. paki kolmeks kokku
C - pane 10 minutiks külmkappi
siis jälle A
siis B
C
jälle A
B
C
veel kord A
B
C
Nüüd rulli tainas laiali ja lõika suurteks ruutudeks. Igale ruudule tõsta täidist. Tõstsin taignaääre üles ja hakkasin järjest tainast kokku krookima, nii et kandilisest taignatükist tekiks ümmargune. Kroogitud tainas tõsta täidise peale.
Nüüd tõsta valmis vormitud saiakesed 1-1,5 tunniks külmkappi. Soovitan katta eelnevalt toidukilega. Minu ahjupann külmkappi ei mahu, seetõttu panin vormitud saiakesed küpsetuspaberiga kaetud kandikutele ja peale külmkapis oleku aega tõstsin selle küpsetuspaberiga ahjuplaadile. Määrisin lahtiklopitud munaga.
Küpsetasin 250-kraadises ahju keskmises osas 10 minutit.
Vanillitäidis:
5 dl piima
4 spl jahu
4 munakollast või 2 muna (tulemuselt minu vaatluse põhjal erinevust polnud)
4 spl suhkrut
1,5 pk vanillisuhkrut (paki kaal 16 g)
Klopi potis kahvliga lahti munad, lisa piim, jahu, suhkur, kuumuta hoogsalt segades kuni on piisavalt paks, siis võta tulelt, lisa vanillisuhkur. Lase kreemil jahtuda aeg-ajalt segades, et nahka peale ei tekiks.


Ma ei soovitaks kasutada seda taigna retsepti, pigem siis teha selle pärmi-lehttaigna retsepti järgi, mis tuleb kindlalt kordi parem: http://toidupildid.blogspot.com/2008/10/prmi-lehttainast-kapsapirukad.html

3 kommentaari:

Puhvis Kukk ütles ...

saab saab kulmas parmitaignat kergitada. ja kusjuures lollikindel retsept, ei pea suurt sotkuma ega midagi. pean endale blogi selle retsepti ikka ules panema. aga saiad nagid vaga head valja!

Anneli ütles ...

Viini saiade taigen on nagu lehttaigen aga ta peab olema kiuline-sitke-suht õhuline mitte rabe nagu lehttaignal.Vahe ongi selles kiulisuses-sitkuses.
Kunagi ühes küpsetiste raamatus mis oli oranži-valge ruuduline oli vägagi hea retsept. Olen mitmeid kordi teinud ja rahule jäänud.
Blogisse ei oel pannud, sest saiad süüakse enne käest ära kui pildistada jõuan, lisaks on tegemine paras mässamine(nii nagu lehttaignalgi).

Kadri ütles ...

mälusügavustest leidsin viinisaiade vormimise. tuleb lõigata suht suured ruudud ja siis mässata - paar sentimeetrit servast sissepoole tuleb pilud (2tk küljel)lõigata nii et need nurkades kohtuvad aga keskmine kolmandik on kinni ja siis noaotsa vms abil välimised nurgas keskele kokku tõsta (alt võiks külam veega korraks tõmmata et nad kerkides laiali ei läheks. tulemus on selline kaheksanurkne nagu vanasti...keskel siis kreem vms.

Related Posts with Thumbnails